Bergsprängning. Var det samma sak som amerikanarna ägnade sig åt i Afghanistan i jakten på al-Qaida och Usama bin Ladin hösten 2001? När helikoptrarna och stridsflygplanen flög in över afghanska gränsen och bombade sönder Tora Bora-bergen för att få landet att lämna över terrororganisationens ledare var det i synnerhet ett exempel på bergsprängning. Åtminstone i sin bokstavliga betydelse. Det var berg som sprängdes helt enkelt.  

Det stora skillnaden från amerikansk bergsprängning i Tora Bora-bergen och bergsprängning i Sverige, till exempel, är vad som händer efteråt. Ja, det och motivet bakom sprängningen förstås. När man utför en organiserad bergsprängning i Stockholm är det sällan för att man är på jakt efter en ledare för en fruktad muslimsk terrororganisation. Däremot är det desto vanligare för att till exempel bygga tunnlar eller på andra sätt gynna infrastrukturen.  

 

Underlättar för trafiken i Sverige

Så mycket trafik och transporter det körs i Sverige vore det ohållbart om man inte sprängde berg för att möjliggöra dessa. Man behöver inte ens åka speciellt långt upp norr i Sverige för att bli begränsad av ett berg. Som sätter totalstopp för trafiken. Föreställ dig bara att du kör längs en väg i tron om att du utan problem ska komma fram till din destination. Helt plötsligt står det ett berg på vägen och blockerar framfarten. Då måste det förstås sprängas bort. 

Nu överdrivs det lite för effekten. Det är klart att bergsprängning innefattar mer planering än så. Bergsprängning sker i regel innan det läggs en väg rakt in i berget. Hur som helst så hade vi inte haft så många vägar i Sverige om det inte fanns möjlighet att spränga loss tunnlar i den hårda stenen. Annars hade du behövt ta gigantiska omvägar. Det bästa av allt? Det krävs inga amerikanska militärstyrkor för att spränga berg med precision och eftertanke.